דרכון ספרדי ומגורשי יהדות ספרד

מערכת שורש  כח אב, תשפ  8/18/2020

כל אזרחות מעניקה יותר מחיבור לקהילה. מרבית המדינות בעולם מעניקות אזרחות ודרכון לאזרחים מחוץ למדינה בתהליך נוקשה, עם סייגים רבים
.......................

דרכון ספרדי ומגורשי יהדות ספרד

כל אזרחות מעניקה יותר מחיבור לקהילה. מרבית המדינות בעולם מעניקות אזרחות ודרכון לאזרחים מחוץ למדינה בתהליך נוקשה, עם סייגים רבים. לרוב נדרשת חובת מגורים במדינה או קשר נוכחי חזק עם המדינה או מישהו מתושביה. אך על פי החלטת ממשלת ספרד, ליהודים רבים קיימת אפשרות לקבל דרכון ספרדי מבלי להתגורר במדינה קודם לכן ותוך וויתור על מעמד זמני של תושבות. למי בדיוק מגיע דרכון ספרדי? לכל מי שיצליח לראות שהינו צאצא ליהודים ממגורשי ספרד. ולמה זה טוב? נסביר מדוע יהודים רבים, מכל הקצוות ומכל הקהילות, החליטו לנצל את ההזדמנות.

חלון הזדמנויות לאזרחות אירופאית

בשלב זה, החלטת ממשלת ספרד מתירה עדיין ליהודים שעומדים בקריטריונים לקבל את המסמך שהופך אותם לאזרחים אירופאים לכל דבר. וזאת יש לדעת – אף מדינה (למעט פורטוגל) איננה מעניקה דרכון בהליך בעל תנאים כה מקלים. העובדה שאין צורך להתגורר במדינה לאורך זמן או לקבל לפני כן אישור עבודה הופכים את ההוצאה של דרכון ספרדי לתהליך יחסית מהיר. אמנם נדרשות בערך שנתיים, פחות או יותר, אבל בכדי לקבל אזרחות של האיחוד האירופי, אין מדובר בפרק זמן ארוך, אלא להפך.

איך יודעים למי מגיע הדרכון

הדרכון יגיע לכל יהודי שיצליח להוכיח באמצעים שונים כי הינו צאצא למשפחה של מגורשי ספרד. זה לא משנה אם הזכאות היא על סמך הענף המשפחתי של האם או של האב. כל מה שצריך לעשות זה להראות במידה סבירה של ביטחון, שמקורה של המשפחה אכן בספרד של לפני הגירוש. בין היתר, ניתן להיעזר לצורך כך בקהילת יהודי ספרד, ניתן לאתר מסמכים משפחתיים ישנים כגון תעודות נישואין ישנות, כתובות וכדומה. גם בעזרת עצי משפחה לתיאור היסטוריה משפחתית, בדיקת שמות משפחה ואמצעים נוספים, ניתן להראות קשר לספרד. ישנם משרדי עורכי דין המתמחים בליווי התהליך, בדיקה ראשונית וסיוע בהשלמת התהליך. לאורך הדרך יש צורך למלא את בקשת האזרחות לפי הכללים וכן להיבחן בבחינה ידע בספרדית. לצורך כך ניתן ללמוד במכון מוכר ללימודי תרבות ושפה ספרדית שקיים בארץ.

מהי המשמעות של דרכון אירופאי עבורי או לילדים

לדרכון מסוג זה יש משמעות עבור מנפיק הדרכון או עבור הילדים (שעבורם מנפיקים את הדרכון).

  1. אין צורך לוותר על אזרחות ישראלית – כלומר מותר להחזיק אזרחות כפולה.
  2. הדרכון מאפשר כניסה למרבית מדינות העולם, ללא הגבלה ובלי ויזה.
  3. ניתן לנסוע לחו"ל למטרות לימודים בשלל מוסדות לימוד, יהודיים או לא יהודיים. לרכוש ידע, מקצוע, קשרים.
  4. אפשר להתגורר באירופה לפי הצורך, קל יותר ליצור קשרי מסחר, יבוא יצוא, הקמת עסקים גדולים ובין לאומיים.
  5. כאשר נושאים אזרחות זרה נהנים מכל הזכויות הסוציאליות והחברתיות שמקנה המדינה.
  6. ניתן לקנות נכסים, נדל"ן, ברחבי אירופה בצורה נוחה.